Jdi na obsah Jdi na menu

PŘIJELI – VIDĚLI – PŘEŽILI

4. 6. 2013

ČTVRTEK

Proudy vody zalévají přední sklo našeho auta, stěrače se urputně snaží dokázat, že stíhají – marně. Probíjíme se dešťovou frontou už víc než dvě hodiny. Naším cílem je bájná česká Amazonka, poslední kousek nespoutané řeky u nás – Ploučnice. Na tuhle vodu se už chystáme pěkně dlouho a vůbec nás nedokázal odradit pokles účastnících se posádek. Čtyři lodě je vlastně tak akorát. ALE bude nás tam alespoň tolik? Už alespoň dvacetkrát jsem se zkoušel dovolat se na Aťčin mobil, stále však marně. Ale co, v krajním případě si uděláme s Luckou repete líbánek. Hradec Králové, déšť trochu ustává a nesměle se rozezvoní telefon. Neznámé číslo! Ona to Iris a není ji vůbec rozumět.  Nicméně chápeme, že parta zalezla do chatičky v kempu a čekají nás u Ploučnice. Líbánky jsou v tahu a vypadá to opět na vodácký víkend.

Kemp v Hamrech na Jezeře má pěkně nepříjemný personál.  Zaplatili jsme jeden nocleh, protože model „Aladin“ předpovídá v pátek už jen zataženo a v sobotu dokonce slunce. Že by jsme měli štěstí? Půjčovna Klokočí nám férově nabízí možnost ranního posouzení aktuálního stavu. Celí šťastní, že jsme se po roce sešli zalézáme k ohni, vaříme, zpíváme dodržujeme pitný režim. Druhý den ráno ve tři se zdá, že už jsme přezpívali úplně všechny Krylovky, hobousárny i celého Nohavicu s Rangers (Plavce z toho nevyjímaje). Proto uleháme, abychom se mohli v 7 spojit s půjčovnou a doladit lodě.

PÁTEK
Ráno sice už jen mží, nicméně vody je v Ploučnici tak 80/90 cm nadstav. Skalní průrva chrlí záplavy vody. Půjčovna nechává posouzení situace na nás. Povodňový stupeň zatím dosažen nebyl. Po velké kotrčnické diskuzi jsme se rozhodli vyplutí o jeden den odložit. Vyrážíme okouknout podobný, ve skále tesaný náhonový tunel na řece Svitavě (N 50°43.66682', E 14°38.67080'), Jeskyně Pusté kostely kde se točila pohádka s Čerty nejsou žerty (N 50°43.65715', E 14°38.50935') a nedaleké Pekelné doly (N 50°43.61113', E 14°38.81318') kde za 2.sv.války vyráběli němci letecké kanóny a dnes zde sídlí motorkářský klub „pekelné doly“ . Pak návštěva letiště Hradčany v bývalém vojenském prostoru Ralsko (N 50°37.24915', E 14°43.50465') a kontrola Ploučnice jak je na tom s vodou u bývalého železničního mostu na trati co zásobovala sovětské osvoboditele (N 50°37.84428', E 14°44.18835'). Je zde vidět, že stromy co se běžně podplouvají jsou těsně na hladině, po okraj mostu zbývá nějakých 80 cm a voda je kompletně všude.

Na obědě v Mimoni potkáváme partu vodáků, kteří  se dnes po obědě nezalekli velké vody a vyrazili od průrvy – zatím prý v pohodě. Napřed se nám tak trochu posmívají „že jsme vyměkli“ , ale po naší zprávě jak to vypadá u mostu poněkud ztichli a jeden z nich prohlásil :“Já jsem Vám to říkal, vyserme se na to a ožerme se v Mimoni!“ Dáváme si pozdní oběd a voláme Zdeňkovi Šmídovi z České Lípy, který je správcem Asociačního domečku. Náhodou je volno, tak přijímame azyl. Večer různě telefonujeme a zjišťujeme aktuální situaci. Půjčovna Klokočí  (www.pujcovna-lodi-ploucnice.cz ) je ochotná přivést lodě, ale chtějí příplatek na dopravu, protože bychom byli jediní co pojedou. Skauti z Mimoně (http://www.skautimimon.cz/pujcovna-lodi/) mají volné lodě až po obědě (doufají, že v sobotu dopoledne pojedou závod) a půjčovna Meandry (http://www.meandry.cz/)rovnou odmítá za prvního povodňového stupně lodě půjčovat. Zůstáváme „na suchu“.

SOBOTA
V sobotu ráno nás definitivně opouští myšlenka na splutí Ploučnice a vyrážíme do Sloupu na skalní hrad a rozhlednu. Pak na doporučení domorodců obědváme v restauraci U Studničků (N 50°44.06805', E 14°34.86893' http://www.penzionustudnicku.cz/ ). Ráfek je tak nadšen jídlem, pitím i obsluhou, že si domlouvá mladičkou servírku jako háčka. Slečna odvážnou nabídku odmítla.  Jedeme zpět do Lípy a cestou doplňujeme v Kauflandu zásoby, protože když už večer nebude pasování nových kormidelníků nebo háčků, tak alespoň ať je pořádný mejdan. Vyrážíme s Luckou na procházku po městě. Je právě prvního července, takže si můžeme vybrat z několika akcí u příležitosti Dne dětí.

NEDĚLE
V neděli ráno uklízíme základnu a vracíme klíče, správce nám naznačuje, že rozhodnutí nesedat do lodi bylo správné, protože aktuálně se na Ploučnici pohřešuje jeden vodák. Doufáme, že se neobjeví omotaný v kořenech vrbiček až opadne voda. Znovu si vzpomínám na Pitrýskovo přísloví: „Hřbitovy jsou plné hrdinů“. Návštěva na hradě Bezděz zakončila náš vodácko-nevodácký víkend. Prý v srpnu bude repríza ….