Jdi na obsah Jdi na menu

Korsika 2007

12. 7. 2007

Čas příprav

Když někdo loni pod Triglavem řekl, že příští expedička oddílu bude na Korsiku, moc jsem tomu nevěřil. Znovu se ale potvrdilo, že bláznovství vítězí nad nudou a šedí běžných dnů. Už od února jsme s Náčelníkem vtaženi do spárů příprav, plánování a nekonečného počítání a opětovného sestavování rozpočtů s jediným cílem – podívat se na Korsiku. Všelidové hlasování na internetu rovněž potvrdilo, že tento cíl chtějí i ostatní. Rozhodli jsme se pro cestu auty, aby jsme minimalizovali problémy nevalné průchodnosti busu na uzounkých Korsických cestách. Dalším důvodem bylo i to, že jsme měli strach, aby se autobus naplnil – tady se však naše obavy nepotvrdily. Zájemců o cestu bylo opravdu hodně a snad jen nekompromisnost rozhodnutí, koupit trajektové lístky hodně dopředu a tím pádem i složit potřebné peníze, stopla počet účastníků na 37.

Čas zmatků

Vyvrcholení příprav proběhlo asi deset dnů před odjezdem. Tři lidi nemohou jet, z toho jeden majitel auta na kterém jsou závislí další tři účastníci. Naštěstí kamarád Štoky našel skulinu ve svém programu a je vlastníkem vozidla – takže se našlo určité řešení. Bohužel však, dva další lístky na trajekt propadají ve prospěch dopravní společnosti. Nákup hlavních potravin jsme udělali asi tři dny před odjezdem v Makru a něco se podařilo Tommymu průběžně nakoupit z velkoskladového výprodeje potlučených konzerv – docela dobré nákupy. Vše dělíme podle aut tak, aby byly všechny posátky proviantně zabezpečeny.

30.6.2007 Sobota - Odjezd

Ráno v devět vše nabalujeme do aut a vyrážíme, část přes Břeclav a Poštornou na Vídeň a dvě auta přes Brno, kde přistupuje Daška s Brťkou také na Vídeň. Po povinné zastávce na Old Timeru za Vídní uháníme přes Graz, Villach, Benátky směr Livorno.

1.7.2007 Neděle - Směr Korsika

Po krátkém zdřimnutí na dálničním odpočivadle přijíždíme v 7:15 na seřadiště Corsica Ferries, kteří slíbili, že nás na ostrov převezou. Ač jsme byli v přístavu jedni z prvních, na palubu jsme se dostali jako skoro poslední. „Geniální“ organizační schomosti lodníků nás přiváděli k šílenství. Jedna řidička dokonce začala do námořníků najíždět a ti nám předvedli nefalšovaný italský temperament. Když jsme se konečně dostali na loď a přesunuli se na palubu, pochopili jsme proč tomu tak bylo. Ti filutové potřebovali aby ostatní pasažéři zcela zaplnili všechny lehátka a lavičky a my posledňáci jsme jim pak setřeli svými zadky špinavou palubu.

Po čtyřech úmorných hodinách nás loď vyplivla na ostrov opředený superlativy. Bylo horko k zalknutí a my (7 aut) jsme se v tom mraveništi lidí a vozů museli potkat – podařilo se. Po asi hodině začínáme polykat první korsické kilometry směrem na St.Florent, přes korsickou poušť do Ille Rouse a přístavu Calvi. Cesta překrásná, horko také, cestou jsme vyvařili vodu ve třech vozidlech. Někteří řidiči prostým sundáním čelních masek před chladiči vytváří odvážné nové modely svých vozů.

V průvodci doporučovaný kemp La Pinette nás naučil, že na Korsice s poctivostí daleko nedojdeme. Tento nocleh se stal nejdražším ( průměr 10,- € /os vč.dětí !). Zato pláž byla překrásná a moc jsme si ji užili. Br-kaše s opékanou šunkou na večeři dala dokonale zapomenout na všechny strasti světa.

2.7.2007 Pondělí - Z Calvi do Porte

Ráno jsme sbalili stany a vyrazili do města, někteří za kulturou a někteří do pneuservisu. Kdyby Vás to zajímalo, tak Korsičané pneumatiky nelepí ! Prostě pneumatiku, která ujela něco přes tisíc kilometrů –tedy funglovka- jednoduše v případě defektu vyhodí.

Městečko Calvi patří k těm kouzelným perličkám, které věnčí pobřeží celé Korsiky. Procházíme pestrobarevnými domy a uličkami kolem přístavu až nahoru k pevnosti, tvořené třemi mohutnými baštami. Jako všude na ostrově tak i zde se můžete setkat s příslušníky Cizinecké legie. Zde v Calvi sídlí 2.parašutistická brigáda. V pevnosti měli zrovna náborovou výstavu, kterou jsme si se zájmem prohlédli, ale pokud vím tak nikdo z nás nepodepsal.

Po nezbytné zmrzlině jsme ve dvě „pí em“ vyrazili dál směrem na Porto. Naši cyklisté se nechávají v polovině pobřežní silničky vysadit a obdivují její krásu ze sedla kola. Tato cesta už patří do skupiny „klaksonových“ cest, to znamená, že před každou z četných zatáček se doporučuje zatroubit, aby jste se ubezpečili, že bude celá cesta Vaše i za zatáčkou.

V Porto jsme se bez zaváhání přesunuli na kamínkovou pláž – je to lepší, protože jemný písek zalízá úplně všude. Exod, Tom a Doktorka šli připravit do kempíku stany pro MiniPawňáky a zbytek účastníků bivakuje na pláži.

3.7.2007 Úterý - Porto

Porto je malebná vesnička při ústí řeky Porto do moře. Na pobřežní žulové skále se ned ní vypíná jedna ze strážních věží, které nechali jako ochranu před nájezdy pirátů vybudovat Janované. S nájezdem našich MiniPawnee pirátů však nepočítali ! Prťata vyzbrojeni jen vlajkou se zkříženými hnáty , odvahou a nadšením hladce dobývají pod vedením piráta Jantara (Tommy Rakvica) strážní věž v Portu. Dokonce místní dámy jsou tak unešeny Jantarovým pirátským charismatem, že na něj pokřikují : „Sir, you are original“ (No myslím že Tommy neunikne jejich pozornosti i když je v civilu !)

Odpoledne všichni hromadně dovádíme na pláži, smáčíme svá již zarudlá těla v mořské vodě, šnorchlujeme, fotografujeme - prostě pohodička. Jen Doktorka s Brťou zcela masochisticky (vzhledem k teplotě 38o C a jasné obloze) vyrazili na několikahodinový výšlap okolními kopci. Vrátili se kolem 5 odpoledne upocení, ale spokojení.

Večer na pláži probíhá oddílové párty, se zpěvem a křupáním tyčinek nebo chipsů. Znovu spíme na stejných pozicích. Plážoví „povaleči“ si nemohou vynachválit usínání za zvuku příboje. Jen Hanča tvrdila, že jí byla zase zima !?

4.7.2007 Středa – Směr vnitrozemí

Ráno jsme si sbalili svých pět švestek a v 10 vyrážíme na východ do vnitrozemí. Původní plán počítal s prohlídkou vesničky Evisa, která je jak vystřižená z filmu o vendetě a zastávkou v průsmyku Col de Verghio. V průsmyku se mělo oddělit osmičlenné družstvo pod vedením Štokyho. Chtěli částečně po proslavené trase GR20 a částečně mimo ni dobýt nejvyšší vrchol Korsiky  Monte Cinto 2706. Bohužel  soutěska Spelunca  překazila jejich plány. Porucha brzd na Štokyho autě, změnila průjezd kouzelnou soutěskou na nepříjemné pachtění. Ani několikahodinové opravy na místě a návštěva servisu v Porto nepomohly. Auto jen provizorně zprovozněné převáží do Niolo Valley. Tam Pepa našel báječný bivak u řeky a MiniPawnee zase zabírá kempík v Corte. Na Monte Cinto si nikdo ani nevzpomněl.

Skupinu s prťatama odměňuje večer v kempu Tommy s Exodem koncertem kytarového dua. Naopak velcí Pawňáci  oceňují koupačku v potoce a dobrodružství s krotkou liškou. Vystrašeni příběhem party Brňáků, které liška na Korsice pokousala do krku, staví naši kolem říčky stany. Liška však jen očumovala.

5.7.2007 Čtvrtek – Údolí ještěrek / M.Cinto

Ráno vyráží všichni MiniPawňáci a dvě třetiny velkých Paňáků na tůru údolím Tanignano. Slunko praží jak šílené a my postupujeme metodou od stínku ke stínku malebným údolím, které uzavírá za našimi zády Citadela města Corte a před námi možná někde Monte Rotondo (2622). Postupně zjišťujeme, že informace z průvodce se rozchází se skutečností hned v několika bodech. Časové údaje je pro MiniPawňáky třeba násobit dvěma (to se nám u nás nestává) a slibované časté koupání v potoce je omezeno jen na jeden přítok. Tam se od velkých dozvídáme, že vrcholové družstvo bylo úspěšně vypuštěno ke svému cíli a že brzdy neopraví ani v Corte (5 servisů, ale žádný neumí Mazdu!).

Slunce neúprosně pokračuje v grilování krajiny i nás a my pokračujeme údolím oranžový flek, za oranžovým flekem (tur.značky). Kolem nás to šustí ještěrkami, nepředstavitelné množství jich je všude, různé barvy a různé poddruhy (některé jen na Korsice). Stále žijeme ve víře, že už konečně přijde ten koupací úsek. Nepřišel.  Časově jsme už na místě, které vyžaduje obrátku MiniPawňáků zpět, aby dorazili do kempíku v rozumnou hodinu. Velcí Pawnee údajně skutečně došli na konec údolí k lanovému mostu. Abychom jim nezáviděli, tak jim raději nevěříme – to údolí prostě nekončí.

6.7.2007 Pátek – Klášter Couvent de Caccia

Dnešní den nám (MiniPawnee) napsali velcí z bivaku že budou mít odpočinkový den a pak vyzvednou kluky z Monte Cinta. Takže jsme vyrazili jen dvě auta směrem na sever, kde měl být opuštěný františkánský klášter vysoko v horách.

Asi 20 km od Corte jsme odbočili na úzkou cestu k vesničkám Moltifao a Castifao mezi nimiž klášter leží. Obě vesničky mají ospalou náladu poledního sluníčka a jsou docela zapomenuté turisty. O to víc si uchovávají své kouzlo. Mezi nimi na vrcholu kopce postavili františkáni ve 12.století celkem velký klášter. Ve století 15. ho však opustili a od té doby chátral. Obyvatelé z okolí začali využívat klášter jako hřbitov a jejich žulové nadzemní hrobky spolu s rozvalinami klášterních zdí dodávají místu až mystické kouzlo. Kříže a náhrobky najdete opravdu všude a dokonce i v hlavní chrámové lodi, tam kde jsme zvyklí mít kostelní lavice, tak zde byly hrobečky. Rocker Tommy prohlásil: „To by bylo místo na natočení klipu!“ . Dětičky byly taky spokojené, protože klášter jsme zase dobyli jako piráti.

Oběd jsme si připravili u říčky Golo, která kousek od křižovatky s hlavní cestou protéká malým parkem, kde jsou přírodní akvária pstruhových ryb. Měli jsme i trochu konflikt s domorodci, protože se jim nelíbilo, když jsme se koupali bez plavek. Exod to komentoval slovy: „Národ, který se vraždil kvůli naprostým prkotinám se tady vzteká, kvůli holému zadku !“

Odpoledne a podvečer jsme si prošli celé Corte a den zakončili báječnou pizzou v místní restauraci. Dospělci provedli i degustaci korsického vína – to mi dělají vždycky když ví, že musím řídit.

7.7.2007 Sobota – Přejezd do Ajaccia

Dnes nemohli určitě dospat všichni mořomilové. Vracíme se znovu na pobřeží do přístavního letoviska Ajaccio. Ráno nás velcí spolu s vrcholovou skupinou překvapili hodinu před dohodnutým časem. Proto vyrazili ještě za nákupy do Casina a pak jsme uháněli směr sedloVizzavona, kde jsme se všichni po třech dnech potkali.

Dozvídáme se, že vrchol Monte Cinta zůstal neposkvrněn naší přítomností. Až teď jsme si přečetli co říká jeden z průvodců: „Tento vrchol je nezajímavý, turisticky nudný a horolezecky bezvýznamný. Turistické značení je velmi špatné a často chybí. Vládne zde přesvědčení, že když někdo chce nahoru, má si najmout průvodce, který cestu zná a čeká v údolí na práci.“ Trochu nás to mrzí, protože místní by si měli uvědomit, že do horských vesniček dorazí spíš obyčejní turisté než výletníci z přístavních letovisek.

Ze sedla Vizzavona pokračujeme dál na Ajaccio, cestou nás provází úzkokolejná železnice – technický skvost Korsiky, na kterém se spolupodílel i Eifel. Zastavujeme u osamoceného menhiru a následně u Želví farmy. Výše vstupného redukuje zájemce na asi 10 lidí (8,-€ je dost). Ti co šli však nelitovali, želvy malé i velké, suchozemské i vodní, maso i bílo žravé, pomalu i rychle lezoucí – prostě na co si vzpomenete.

Ajaccio jako pořádné přímořské letovisko s námi nepočítalo. Ve stylu francouzských riviér zde byla hlava na hlavě. Žádný z kempů neměl místo, tak jsme pokračovali kousek dál po pobřeží kde jsme našli kouzelný kempík u pláže. Dnes zde spíme všichni. Po nezbytné koupačce a večeři jsme nafotili něco západu slunce a pak měli velcí další plážovou párty.

8.7.2007 Neděle – Přejezd směr Bonifacio

Dnes byli ráno potěšeni hlavně malí piráti. Cílem dnešní trasy je pirátská bašta, město na skále Bonifacio. Po dopolední koupačce jsme v poledne vyrazili směr Jih. Cestou se ještě zastavujeme u jednoho z četných megalitických nalezišť. To naše je tvořeno „sochami“ 258 bojovníků, na některých jsou patrné ještě stopy vyrytých zbraní.

Do Bonifacia jsme dorazili k večeru. Velcí poslali SMS, že jsou zabivakovaní před městem. Kempy přímo u města jsou plné, proto jsme zajeli do jednoho 4,5 km vzdáleného a nelitovali jsme. Krásné stinné místo v piniovém háji. Maloši ještě zajeli s Tommym na pobřeží na koupačku a my ostatní jsme uvařili večeři.

9.7.2007 Pondělí – Bonifacio

Ráno se podařilo kempařské skupině už v devět dorazit do Bonifaca. Parkoviště ještě zela prázdnotou, proto jsme zabrali nísta v dočasném stínu. Samotné Bonifacio musí okouzlit každého romantika, obrovská křídová skála na které trůní město, obehnané hradbami. Když trochu přivřete oči musíte vidět korzárské flotily pod ním, kouřící děla, šňůry útočících pirátů a taky statečné obránce, kteří se bránili i takovým způsobem, že po nich házeli zapáchající sýry. V úzkých uličkách by fotograf mohl strávit celé týdny a pořád by měl co objevovat.

Kolem 11 potkáváme naše bělochy z bivaku, mají v plánu setrvat v uličkách města až do čtvrté odpolední a pak přijet na pláže za naším kempem. Hašlíci se chlubí neradostným výsledkem při setkání s korsickým policistou. 90,- € za nepoužívání bezpečnostních pásů byl sice dobrý výsledek po původním požadavku 360,- ale i tak to zamrzí.

Odpoledne jedeme na pláž za kempem a velcí pokračují asi 20 km na Severovýchod, kde mají být laguny podobné tichomořským. MiniPawňáci provedli dokonalou očistu v moři a večer dospělci připravili pro prťata putování za pirátským pokladem kolem majáku za Bonifácem. Tommy našel informace o zapomenuté pevnosti z první války, kolem které se dá sejít dolů ke skalnatému pobřeží a mořské jeskyni. Hra byla nachystána a přípravný tým byl za práci odměněn kouzelným západem slunce nad městem a následným pohledem na osvětlené „město na skále“.

10.7.2007 Úterý – Východním pobřeží k Bastii

Ráno došlo k vážné události. Korsičtí piráti nesnesli naši přítomnost a ukradli nám vlajku. Naštěstí jim vypadl plán cesty k jejich pevnosti za městem. MiniPawnee piráti vyráží získat vlajku zpět. Pěšinou od majáků jsme sešli dolů k moři. Je silný vítr a musíme se chránit větrovkami a čepicemi. Vlny jsou obrovské a jeskyně je zaplavena. Na obzoru se houpá pirátská loď – „Nemohou přistát kvůli vlnám,“ říká Jantar.  Tu si malá pirátka Anetka všimla naší vlajky na jednom z pevnostních objektů. Provedli jsme frontální útok a našli nejen naši vlajku, ale i pirátský poklad, který celý zabavujeme a hrozíme pirátům na loď, kteří mohou jen nečinně přihlížet.

Po herní vsuvce pro prťata vyrážíme taky na tichomořské pláže za Bonifaciem. Pláž jsme našli, ale ostatní Pawňáci nikde. Po několika hodinové koupačce pokračujeme v cestě směrem na Bastii. Během cesty se přes vysílačky spojujeme všech 7 aut. Jižně pod Bastií nalézáme poměrně přívětivý kemp přímo na pláži.

11.7.2007 Středa  – Bastia

Bastia je průmyslovým městem na severovýchodě ostrova, nebýt zde přístav trajektů, tak by ho asi ani většina turistů nenavštívila. My jsme dopoledne kolem 10 zaparkovali nedaleko kostela Sv.Marie a vyrazili do centra. Projít jsme museli přes čtvrt tvořenou několika petrovými bytovými domy zjevně z počátku minulého století. Někdo řekl, že tak si představuje Žižkov po II.světové. Nemohu to posoudit, ale pravdou je, že dům u starého přístaviště zůstal tak jak byl po bombardování za téhle války. Ve městě měly být nějaké jazzové festivaly, ale v poledne tam nehrál vůbec nikdo. Nechali jsme se tedy zlákat přístavní hospůdkou na prima oběd z mořských potvor. Někteří k útratě posledních eur, či doplnění svého šatníku posledním korsickým modelem šatiček.

Odpoledne pak pořádná poslední koupačka a plážový volejbal. Večer se nechal Tommy přemluvit na mini koncert písniček jeho skupiny Flood. Bylo to prima a vůbec nevadilo, že hrajeme na cestě, kde podle slov „uklízeče latrín“ jezdí kamiony a nemůže se na ní NIC.

12.7.2007 Čtvrtek  – Odjezd

Tenhle den asi vždy patří k těm smutnějším, když už si na nějakou zemi zvyknete musíte jet domů. Často nepomáhá ani HOP-TROPácké : „Aby jste mohli zase přijít, musíte dnes logicky odejít.“  Loď nám jela o půl druhé a do řady jsme se zařadili raději už v poledne. Tentokrát se to podařilo a jsme na lodi skutečně mezi prvními. Každý si našel koutek či lehátko co mu vyhovovalo nejvíc a trpělivě přečkal 4 hodiny plavby zpět.

V Itálii nás všechny náčelník pozval na večeři (milé ne?) a pak jsme se individuelně rozjeli Evropou. Někdo zůstal v Itálii ještě na víkend, někdo jel do Rakouska na závody a někdo jen prostě dojel do republiky.

Ohlédnutí

-         Pořadatelem akce byl TOM 3003 Pawnee z Bystřice pod Hostýnem.

-         Celkem se akce účastnilo 30 dospělýcha mládeže dorosteneckého věku plus 5 dětí předškolního věku většinou od členů oddílu.

-         Na akci nebyla čerpána žádná forma dotace a byla zcela financována z prostředků účastníků.

-         Najeli jsme 7 auty každé kolem 5000 km.

-         Průměrně mohli ti zdatnější nachodit něco kolem 100 km, pobyt nebyl zaměřen na pěší turistiku.

-         Největším problémem před cestou byly informace o cenách v této lokalitě proto zde uvádíme základní přehled průměrných cen podle našich zkušeností :

Doprava

Trajekt dodávka Livorno-Bastia a zp. (5 dospělých a 3 děti do 4 let)

586,50 €

Trajekt osobní auto 4 dospělí (jackpot na auto)

116,00 €

Jídlo

Menu restaurace

15,00 €

Mořské mušle s hranolkem v rest.

10,00 €

Pizza (velká) v restauraci

8,50 €

Pizza (malá) v rest.

5,00 €

Víno místní 0,5 l v rest.

6,40 €

Minerálka (sifon) 1,5 l v rest.

3,50 €

Ledový čaj 2 lit. v superm.

1,20 €

0,70 €

Bageta Velká běžný obchod

1,20 €

Bageta malá ve skup.balení v superm.

0,50 €

Chleba světlý vekový 0,5 kg v superm.

1,90 €

Chleba tmavý 0,4 kg (4 krajíce) superm

1,19 €

Mléko 1 lit. v superm.

0,65 €

Mouka hladká 1 kg v superm.

1,10 €

Zmrzlina kopeček  na ulici

1,50 €

Zmrzlina na špejli (průměr) v rest.

2,30 €

Zmrzlina hromadné balení v supermark.